Fairtrade mærke skal styrke musikken

Fairtrade mærke skal styrke musikken

Et særligt stempel der giver både god samvittighed og bedre betaling. Musikelskere skal kunne vælge at købe musik, hvor der er gjort ekstra for at sikre, at der blandt andet betales ordentligt for musikken. Komponister og musikforlæggere foreslår, at musikken får sit eget fairtrade mærke.

De tre komponistforeninger for professionelle komponister, sangskrivere og tekstforfattere i Danmark og DMFF har inviteret musikudbydere til, at man sammen udvikler et mærke, der viser, at den pågældende musik betaler musikkens skabere en bedre pris for musikken.

“Vi inviterer musikkens udbydere til dialog om at skabe sådan et musikkens fairtrade mærke. Mærket har jo vist sig at fungere fint i forhold til andre varer, så hvorfor ikke når det handler om musik”, siger Susi Hyldgaard, formand for DJBFA, der sammen med DPA, DKF og DMFF står bag forsøget om at skabe et mærke. Hun fortsætter: “Jeg tror, at vi kan overføre nogle af erfaringerne fra andre produkter til musikken. Det er for eksempel interessant, at den samme vare sagtens kan stå i både en fairtrade-version og en version uden mærke. Forbrugeren vælger bare selv, om man vil have ekstra god samvittighed. Og det skader ikke udbyderen. Sådan en erfaring bør gøre det lettere for musikudbyderne at overveje et lignende musik-mærke. Vi har en række ideer til, hvad et certifikat kan indeholde af særlige hensyn og fordele i forhold til musikkens vej fra skaberen til forbrugeren. Men nu mødes vi først med musikudbyderne uden bastante krav”, siger Susi Hyldgaard.

Det er ikke kun i Danmark, at musikkens skabere har inviteret musikudbydere som for eksempel streamingtjenester til møde om et fairtrade mærke. Både i Norden, Storbritannien, Canada og flere andre steder verden over er lignende invitationer sendt og blevet modtaget positivt.

Læs mere om ideen om musik fair trade her