Nyheder

Dansk musik er blevet langt mere eftertragtet i udlandet. Det er én af konklusionerne fra Dansk Musikomsætning 2017, der offentliggøres i dag.

Rapporten viser blandt andet, at musikeksporten udgør 9,5 % af den samlede omsætning i 2017 svarende til 890 mill. kroner.

Omsætningen på dette område er steget med 17 % i forhold til 2016. De sidste fem år er omsætningen steget med 83 %, men vækstpotentialet er langt fra udtømt!

Læs rapporten her.

Musikforlæggerne inviterer musikforlag til seminar den 1. oktober på Sørup Herregaard

Musikforlæggerne vil gerne invitere interesserede musikforlag til et spændende seminar mandag den 1. oktober 2018. Det eneste krav for deltagelse er, at musikforlaget skal være medlem af Koda.

Sted:
Sørup Herregaard, Sørupvej 26, 4100 Ringsted, www.sorup.dk

Program:
Kl. 10.00 – 12.30

  • Velkomst ved formand Ole Dreyer og præsentation af Musikforlæggerne
  • Musikken som erhverv. Oplæg ved Jesper Mardahl, Promus
  • Kreative erhverv og vækstteam. Oplæg ved Ole Dreyer
  • Filmbranchen og Vision Denmark. Oplæg ved Jan Neiiendam (Vicedirektør i Producentforeningen)

Kl. 12.30 – 13.30 Frokost
Kl. 13.30 – 17.30

  • Profilering af kunstnere på sociale medier. Oplæg ved Dion Rasmussen, Slingshotmusic
  • Blockchain, micro licensing possibilities etc. in the Music Industry, Oplæg ved Benji Rogers (USA)

Kl. 17.30 – 19.00 Valgfri gåtur, afslapning etc.
Kl. 19.00 – 19.30 Velkomstdrink
Kl. 19.30 – Middag efterfulgt af kaffe med sødt

Pris:
Deltagelse er gratis. Der vil være mulighed for overnatning på Sørup Herregaard, hvilket koster 500 kr. pr. person.

Tilmelding:
Tilmelding sker til Musikforlæggernes Sekretariat, hanne@musikforlaeggerne.dk, og der kan max. deltage 2 personer pr. forlag. Bemærk at det vil være først-til-mølle, da vi kun råder over et begrænset antal pladser, og deadline for tilmelding er fredag den 21. september.

Vi glæder os til at se så mange musikforlag som muligt til dette seminar, der byder på rig mulighed for socialt samvær og udvidelse af branchenetværket.

Alle Kodas musikforlagsmedlemmer kan søge om støtte fra Kodas kulturelle midler gennem Musikforlæggerne, som forvalter puljen for musikforlag. Ansøgningsdeadline er den 1. september 2018.

Musikforlagene kan søge til projekter med tilknyttede ophavsmænd og til musikforlagenes egne projekter. Der kan blandt andet søges til:
• Produktion, udgivelse og/eller distribution af musikudgivelser
• Produktion af noder
• Rejselegater
• Musikeksport
• Deltagelse i messer og udstillinger
• Sangskriver-camps og workshops
• Koncertvirksomhed
• Kursusvirksomhed, der skal give større forståelse af musikindustrien
• PR-virksomhed

Bemærk at der ydes ikke støtte til genoptryk af noder, hardware/udstyr, forplejning eller administrativ assistance.

Bemærk også at der ændringer i retningslinjerne for ansøgning fra Musikforlæggernes andel af Kodas kulturelle midler siden sidste ansøgningsrunde, så læs dem gerne her inden ansøgningsskemaet udfyldes.

Ansøgningsskema som pdf fil kan hentes her.
Ønsker I ansøgningsskemaet som Wordfil eller har I spørgsmål, så henvend jer til Musikforlæggernes sekretariat på tlf. 70 20 62 18 eller hanne@musikforlaeggerne.dk

Musikforlæggernes årlige prisfest – Carl Prisen – løb af stablen den 24. april for 200 særligt indbudte gæster i H.C. Andersen Slottet i Tivoli. Det var Oliver Zahle og Stine Rosengren, der som konferenciers guidede publikum gennem uddelingen af de 14 priser samt fire fantastiske og meget genremæssigt forskellige musikalske indslag: Peter Sommer & Søren HussSinne Eeg, Kathrine Windfeld Big Band samt Jeanett Albeck, Line Felding & Glas. Prisfesten blev afsluttet med fællessang til æresprismodtageren Anne Linnets ”Forårsdag”.

Og prismodtagerne for Carl Prisen 2018 blev:

  • Musikforlæggernes Ærespris 2018: Anne Linnet – som videregav sine 30.000 kroner til Jeanett Albeck
  • Årets klassiske komponist – stort ensemble:
    Bent Sørensen for orkesterværket ”Evening Land”
  • Årets klassiske komponist – lille ensemble:
    Louise Alenius Boserup for kammeroperaen ”Silent Zone”
  • Årets komponist – score:
    Jens Ole McCoy for score til filmen ”Underverden”
  • Årets komponist – børnemusik:
    Paul Banks & Charlotte Halberg for musikfortællingen ”Tidsrøver”
  • Årets komponist – roots:
    Mames Babegenush for albummet ”Mames Babegenush with Strings”
  • Årets komponist – jazz:
    Fredrik Lundin for albummet ”5 Go Adventuring Again”
  • Årets komponist – pop:
    Katinka Bjerregaard og Simon Ask Ladekarl for albummet ”Vi er ikke kønne nok til at danse”
  • Årets komponist inden for rock:
    The Minds Of 99 for EP’en ”Solkongen del 1”
  • Årets mest spillede sang:
    Scarlet Pleasure for sangen ”Dejá Vu”
  • Årets talent(inkl. check på 30.000 kroner) uddelt af Anne-Marie Skov fra Tuborgfondet:
    Kathrine Windfeld
  • Årets tekstforfatter:
    Thorbjørn Radisch Bredkjær (Bisse) for teksterne på albummet ”19.87”
  • Årets internationale succes (i 2017):
    Bent Sørensen
  • Årets sang:
    Sinne Eeg for sangen ”Aleppo”

Formand for Musikforlæggerne Ole Dreyer udtaler:

“Tak for endnu en storslået prisfest. Tillykke til alle prismodtagerne og alle de nominerede og tak til alle de der deltog. Uden komponister, sangskrivere og tekstforfattere havde Musikforlæggerne intet råmateriale at drive vores forretning med. Det er fantastisk at se, hvordan samarbejdet imellem os alle udbygges år for år, og jeg er sikker på, at netop Carl Pris festen er et vigtigt omdrejningspunkt for dette stærke samarbejde. Et samarbejde der sikrer, at musikken udbredes, når den er skabt, og gerne langt udenfor Danmarks grænser. Men vi skal aldrig glemme betydningen i Danmark, hvor musikken kan så meget som intet andet kan, nemlig binde os sammen som nation. Der hviler en stærk kulturarv i musikken. Lad os passe på den og lad os udvikle den til fælles glæde.”

Check Carl Prisens Facebook-side: www.facebook.com/carlprisen/ hvor der er fotos og Ærespris-video til Anne Linnet.

Billeder fra prisfesten og presseinfo kan hentes her: https://www.dropbox.com/home/Carl%20Prisen%202018%20presse

Og Æresprisvideoen om Anne Linnet her: https://www.youtube.com/watch?v=Rwd00LzHCrA

Så er der blot seks dage til at Musikforlæggerne i Danmark for sjette gang uddeler de eftertragtede Carl Priser til landets komponister, sangskrivere og tekstforfattere. Det foregår i år i H.C. Andersen Slottet i Tivoli tirsdag den 24. april.

Festlighederne varer fra kl. 12.00 – 17.00 og inkluderer rød løber, frokost og selve prisuddelingen med Oliver Zahle og Stine Rosengren som konferenciers.

Mangfoldigt program
Carl Prisen favner bredt rent genremæssigt, hvilket afspejles i det mangfoldige musikalske program, der byder på live optrædener med: Peter Sommer & Søren Huss, Sinne Eeg, Kathrine Windfeld Big Band samt Jeanett Albeck, Line Felding & Glas.

Der vil blive uddelt i alt 14 priser, heriblandt Musikforlæggernes Ærespris og Talentprisen, som begge er sponsoreret med 30.000 kr. af Tuborgfondet. For Talentprisens vedkommende er det Nelson Can, Kathrine Windfeld og ML Buch, der er nominerede. Ud over priserne i kataloget vil der også blive uddelt en pris til Årets Mest Spillede Sang – en top 5 countdown.

 Musikforlæggernes Ærespris 2018: Anne Linnet
Allerede nu, inden prisoverrækkelserne, har vi valgt at offentliggøre modtageren af den allermest hæderfulde pris af dem alle. Æresprisen gives til en person, der har betydet noget særligt for dansk musikliv, og som har haft særligt fokus på arbejdet med danske komponister og tekstforfattere, eller som selv er en enestående skabende kunstner.

I 2018 vil det være Anne Linnet, som hædres med Æresprisen for hendes enestående karriere og indsats for dansk musik igennem nu fem årtier . Med prisen følger en check på 30.000 kroner, som sædvanen tro, skal gives videre til et talent, som æresprismodtageren selv finder værdigt. Hvem dette er, afslører Anne Linnet først på tirsdag den 24. april til prisfesten.

Vi glæder os til Carl Prisen den 24. april!

Foto af Anne Linnet: Sarah Hesselbo

Så åbnes der op for ansøgninger til 1. ansøgningsrunde i 2018.

Alle Kodas forlagsmedlemmer kan søge om støtte fra de kulturelle midler gennem Musikforlæggerne, som forvalter puljen for musikforlag.

Ansøgningsdeadline er den 1. maj.

Der kan søges om støtte til f.eks.:

  • Produktion, udgivelse og/eller distribution af musikudgivelser
  • Produktion af noder
  • Rejselegater
  • Musikeksport
  • Deltagelse i messer og udstillinger
  • Sangskriver-camps og workshops
  • Koncertvirksomhed
  • Kursusvirksomhed, der skal give større forståelse af musikindustrien
  • PR-virksomhed

Bemærk at der ydes ikke støtte til genoptryk af noder, hardware/udstyr, forplejning eller administrativ assistance.

Retningslinier for ansøgning fra Musikforlæggernes andel af Kodas kulturelle midler kan læses her.

Ansøgningsskema som pdf fil kan hentes her.
Ønsker I ansøgningsskemaet som Wordfil eller har I spørgsmål, så henvend jer til Musikforlæggernes sekretariat på tlf. 70 20 62 18 eller hanne@musikforlaeggerne.dk

 

 

Den 24. april 2018 uddeler Musikforlæggerne i Danmark Carl Priserne for sjette gang. Det foregår i år i H.C. Andersen Slottet i Tivoli med Oliver Zahle og Stine Rosengren som konferenciers.

 

Der vil blive uddelt i alt 14 priser, heriblandt Årets Talentpris & Musikforlæggernes Ærespris, som begge er sponsoreret med 30.000 kroner af Tuborgfondet. Alle Carl Pris-modtagere får, hvad Æresprismodtager i 2014, Bent Fabricius-Bjerre, kalder for “musikbranchens fornemste trofæ”.

De Nominerede til Carl Prisen 2018:

Årets Komponist inden for Jazz

  • Kira Skov & Maria Faust for albummet ”In The Beginning”
  • Kathrine Windfeld for albummet ”Latency”
  • Fredrik Lundin for albummet “5 Go Adventuring Again”

Årets Komponist inden for Roots

  • Kalaha for albummet ”Masala”
  • Mames Babegenush for albummet ”Mames Babegenush with Strings”
  • Basco for albummet ”Interesting Times”

Årets Komponist inden for Børnemusik

  • Paul Banks & Charlotte Halberg for musikfortællingen ”Tidsrøver”
  • Jan Rørdam & Kristian Gintberg for sangene i ”Ramajetternes Jul”
  • Bent Sørensen & Anders Ringgaard Andersen for musikken til Knud Romers tekster i børneforestillingen ”Knud Romers ABC”

Årets Komponist inden for Score

  • Kristian Leth & Fridolin Nordsø for score til DRs dramaserie “Herrens veje”
  • Karsten Fundal for score til filmene ”Last Man In Aleppo” og ”Human Flow”
  • Jens Ole McCoy for score til filmen ”Underverden”

Årets Tekstforfatter

  • Thorbjørn Radisch Bredkjær (Bisse) for teksterne på albummet ”19.6.87”
  • Peter Sommer for teksterne på singlerne ”Skønne spildte kræfter”, ”Bittersød natskygge” og ”Sand kærlighedshistorie”
  • Søren Huss for teksterne på albummet ”Midtlivsvisen”

Årets Klassiske Komponist – Stort Ensemble

  • Bent Sørensen for orkesterværket ”Evening Land”
  • Ib Nørholm for Symfoni nr. 13
  • Niels Rønsholdt for operaen ”Blik for blik”

 Årets Klassiske Komponist – Lille Ensemble

  • Bent Sørensen for værket ”Inverno d’Amore”
  • Louise Alenius Boserup for kammeroperaen ”Silent Zone”
  • Line Tjørnhøj for operaen ”Agony”

 Årets Komponist inden for Pop

  • Søren Huss for albummet ”Midtlivsvisen”
  • Katinka Bjerregaard og Simon Ask Ladekarl for albummet ”Vi er ikke kønne nok til at danse”
  • Martin Hedegaard (Saveus) for EP’en “Will Somebody Save Us”

 Årets Komponist inden for Rock

  • The Minds of 99 for EP’en ”Solkongen del 1”
  • Kellermensch for albummet ”Goliath”
  • Blaue Blume for EP’en ”Sobs”

 Årets Talentpris

  • Nelson Can
  • Katrine Windfeld
  • ML Buch

 Årets Sang

  • “Woman” af Annisette Koppel, Naja Rosa Koppel, Anders Holm Jensen.
  • “Aleppo” af Sinne Eeg
  • ”Skønne spildte kræfter” af Peter Sommer

Årets Internationale Succes

  • Bent Sørensen
  • Lene Dissing, Peter Bjørnskov, Martin Jensen, Mads Hjerl Dyhrberg Hansen med sangen ”Solo Dance”
  • Phlake

 Ud over disse kategorier uddeles der Carl Pris til Årets mest spillede sang samt Musikforlæggernes Ærespris.

For første gang nogensinde er der lavet en opgørelse over brugen af klassisk musik i Danmark.  Opgørelsen dækker tre års repertoire i Danske koncerthuse, Operahuse og koncertsale. Statistikken dokumenterer en verden hvor musik komponeret af kvinder er næsten totalt fraværende. Indsamlingen af data dækker tre sæsoner (2015/16, 16/17, 17/18), og billedet er ikke til at tage fejl af.  Musik skrevet af mænd udgør over 95 % af repertoiret.

Undersøgelsen dokumenterer en skævvridning, der ikke er til at overse. Formand for Dansk Komponistforening, Komponist Bent Sørensen:  ”Der er lang vej endnu. Det er trist men også beskæmmende, at musik skabt af kvinder fylder så ufatteligt lidt på koncertprogrammerne i Danmark. Det må og skal ændres, og der ligger et stort arbejde foran os alle i det danske musikliv, så det kan blive ændret radikalt i de kommende år og for de kommende generationer. Det er også trist at se, at visse orkestre og ensembler, der burde favne hele musikhistorien, tilsyneladende næsten kigger forbi den nyeste musik. Det må og skal ændres. Musikkens historie er ikke et afsluttet kapitel og vil aldrig blive det.”

Baggrunden for initiativet var et ønske om at tage en kvalificeret debat om, hvordan der kan komme mere musik af kvinder på repertoiret og programmet hos danske ensembler, orkestre og festivaler. Repertoirestatistikken er tænkt som et bidrag og værktøj til den videre dialog og et værktøj til arbejdet rundt om i dansk musikliv omkring at sikre en højere grad af diversitet i repertoirerne, skabe lige adgang for komponister uanset køn, udvide den internationale horisont og give mere forskellig musik øget synlighed.

Resultatet af undersøgelsen står i skærende kontrast til den prisregn danske komponister – mænd og kvinder – oplever i disse år. I 2017 var komponisterne Birgitte Alsted og Line Tjørnhøj blandt modtagerne af en af landets største hæderspriser til danske kunstnere, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat på 750.000 kr. Juliana Hodkinson er blandt andet blevet tildelt Edat Kompositionspreis i Stuttgart.

Senest har komponisten Louise Alenius modtaget P2 prisen: ”Årets koncertøjeblik” for operaen Silent Zone. Louise Alenius siger om undersøgelsen: ”Det er ikke overraskende tal, for der findes desværre kun ganske få professionelle komponister af hunkøn derude. Og derfor vil det tage noget tid at opnå en ‘sund’ kønsbalance på den professionelle scene. I mine øjne er det vigtigt, at musikskolerne fra starten får banket ind i hovederne på piger og unge kvinder, at begge køn kan lære at komponere. Pigerne mangler rollemodeller, fordi som ung er det nærmest umuligt at spejle sig i en gammel (afdød) mand med fuldskæg – og det ER det eneste billede man præsenteres for i mødet med de store klassiske komponister.

Læs mere på Dansk Komponistforenings hjemmeside.

Se Repertoirestatistikken her.

CARL PRISEN 2018

Årets prisfest afholdes tirsdag den 24. april

Musikforlæggerne i Danmark afholder for sjette gang Carl Prisen. Årets prisfest løber af stablen tirsdag den 24. april fra kl. 12-17 i H. C. Andersen Slottet i Tivoli, og konferenciers er igen i år Oliver Zahle og Stine Rosengren.

Carl Prisen hædrer danske komponister, sangskrivere og tekstforfattere inden for alle genrer – lige fra klassisk til pop og børnemusik. Der uddeles 14 prisen, herunder Talentprisen og Æresprisen, som begge ledsages af en check på 30.000 kroner fra Tuborgfondet. Æresprismodtageren skal dog give sin check videre til et talent, som hun (m/k) mener fortjener et skulderklap. I 2017 var det sangskriver, musiker og rockrevisor Peter Ingemann som gav sin check videre til Folkeklubben. Tidligere års æresprismodtagere har været komponist Bent Fabricius-Bjerre, producer Poul Bruun, radiomanden Jan Sneum og komponist Per Nørgård.

På kun fem år har Carl Prisen formået at markere sig som en vigtig pris for sangskrivere og komponister og i den danske musikbranche generelt. Musikforlæggerne sætter med Carl Prisen fokus på selve grundstoffet i musikbranchen, den skabende kunst, det at komponere og forfatte musik og sangtekster.

Det har vist sig at møde stor opbakning i alle grene af branchen. Og selv for de komponister, der også er udøvende, er det forbundet med en særlig stolthed at blive hædret for sine evner som skaber af musik og tekst. Her er et par udtalelser fra tidligere års Carl Pris-modtagere:

Lukas Graham, Carl Pris modtager i kategorien årets internationale succes 2017:
”Carl Prisen er en dejlig dansk prisfest. Der bliver sagt skål fra scenen og man får lov til at drikke en bajer. Det gør man altså ikke til Grammy Awards! Tusind tak for prisen!”.

Jakob Bro, Carl Pris modtager i kategorien årets jazz komponist 2016:
”Carl Prisen…Wu-hu!!! Så glad og ydmyg over to gange at have modtaget denne pris for mine udgivelser. Carl Prisen sætter fokus på dansk musiks mange facetter og gør det på en dedikeret, seriøs og begejstret måde.”

Niels SkousenCarl Pris-modtager inden for tekst-kategorien 2015
”Jeg blev meget rørt over at modtage Carl prisen som årets tekstforfatter 2015. At blive belønnet for det som jeg har arbejdet med i så mange år, den genre, hvor ordet bliver levende i musikken – det var en stor ære.”

Jonas Struck, Carl Pris modtager inden for score kategorien 2016:
”Carl Prisen er vigtig fordi den gives af musikforlæggerne og så er det en jury, der har ørene skruet rigtig godt på. Den anerkendelse betyder sindssyg meget for mig og jeg er mega stolt over at have vundet.”

Marie Key, Carl Pris modtager i kategorien årets tekstforfatter 2016:
”Tak for mad. Tak for en dejlig dag. Tak for prisen. Jeg er virkelig glad for den!”

Kira Skov, Carl Pris modtager i kategorien årets tekstforfatter 2016:
For os der arbejder professionelt med vores sangskrivning, er det særligt betydningsfuldt at modtage en pris, som har dette som sin primære fokus

En tidligere Æresprismodtager slog desuden hovedet på sømmet efter han modtog prisen i 2014:
”Carl Prisen fortjener virkelig at få samme status som Bodil er for filmbranchen og som Reumert er for teaterbranchen, det burde fremover blive musikbranchen bedste trofæ.”
Bent Fabricius-Bjerre, Carl Æresprismodtager 2015

Lige nu er juryerne i fuld gang med arbejdet, og de nominerede forventes offentliggjort i midten af marts. Igen i år vil der blive uddelt priser i følgende kategorier:

ÅRETS KLASSISKE KOMPONIST – Stort ensemble
ÅRETS KLASSISKE KOMPONIST – Lille ensemble
ÅRETS KOMPONIST – Score
ÅRETS KOMPONIST – Roots
ÅRETS KOMPONIST – Jazz
ÅRETS TALENT (Sponsoreret af Tuborgfondet)
ÅRETS TEKSTFORFATTER
ÅRETS KOMPONIST – Børnemusik
ÅRETS KOMPONIST – Pop
ÅRETS KOMPONIST – Rock
ÅRETS INTERNATIONALE SUCCES
ÅRETS MEST SPILLEDE SANG
ÅRETS SANG
ÆRESPRISEN (Sponsoreret af Tuborgfondet)

Se desuden highlights fra Carl Prisen 2017 her:
https://www.youtube.com/watch?v=jPgOCQu2vUY

Carl Prisen er muliggjort gennem støtte fra

KODA_RGB_SMALLTuborgfondet-Logotype-Red-RGB

Sidste nye medlem af Musikforlæggerne i 2017 er YOU: MADE Publishing. Firmaets ejer, partner og CEO er Thomas Børresen som igennem snart 25 år har været succesfuld iværksætter i musikbranchen. Udover YOU: MADE Publishing er Thomas grundlægger af SC Entertainment og er manager for artisterne Medina, Burhan G, Outlandish m.fl. Desuden stiftede han sammen med producerne Jeppe Federspiel og Rasmus Stabell i 2008 virksomheden Labelmade, der i dag er et af landets største uafhængige pladeselskaber. Vi fangede Thomas til et ultrakort mail interview om YOU: MADE Publishing.

Helt kort: Hvad beskæftiger You: Made Publishing sig med? 
“Vi arbejder med vores sangskriveres rettigheder.”
I er for nylig blevet medlem af Musikforlæggerne i Danmark. Hvorfor har I valgt at blive medlem her?
“Musikforlæggerne er jo et godt sted for os som et forholdsvist ungt forlag ( 10 år), for at udveksle erfaringer, og få input fra folk i samme del af musikbranchen.”
Hvad forventer I at bruge medlemsskabet og Musikforlæggerne til? 
“Se svar ovenfor, men også for at få information og nye regler og politiske tiltage samt større indsigt.”
Hvad har været jeres største (musikforlags) succes som firma i år? 
“Vil tro det er vores andel på den seneste Major Laser single “Jump”.”
Hvad ser du som den største udfordring for musikforlags branchen i de kommende år?
“Hvordan vi får den politiske dagsorden i hus omkring Youtube og lignende.”