Nyheder

Pigepower, stjernekiggeri og gyser-klang


Musikforlæggerne sætter primært fuld gang i hovedstaden i løbet af Spil Dansk Ugen med en stribe opsigtsvækkende arrangementer, der både inddrager Rundetårn og ruinerne under Christiansborg Slot.

Musikforlæggerne og Spil Dansk samarbejder igen om spændende arrangementer i løbet af Spil Dansk Ugen 30. oktober til 5. november. Ved flere af de i alt 18 begivenheder har publikum faktisk mulighed for at kombinere københavner-sightseeing med en enestående koncert.

Børn kan få en oplevelse helt på toppen torsdag 2. november ved en børnejazz-koncert i Rundetårn. Her spiller Anders Jacobsen med orkester. Det handler bl.a. om astronomi, hvilket passer perfekt til det gamle stjernekigger-tårn. Samme dag er der også et kæmpe børnearrangement, når Spil Dansk-kendingen Bjarne List Nissen trykker speederen i bund ved en syng-med-koncert på Rådhuspladsen i København.

Stemningen bliver nok lige så elektrisk om aftenen – bare i en helt anden genre-boldgade: Roxy Jules og Darling Don’t Dance giver dobbeltkoncert på spillestedet Stengade i København. Der er klar varedeklaration: Girls Rock!

ØL OG GYS

”Vi kommer vidt omkring. Der er også koncerter i ruinerne under Christiansborg Slot, og der er halloween-tema med The Tremolo Beer Gut. Bandet får selskab af en musiker, der kan spille på det gamle elektroniske gyser-instrument theremin,” fortæller Ole Dreyer, bestyrelsesformand for Musikforlæggerne.

Han lover, at der både er noget for øjne og ører: ”Vores program tæller virkelig dygtige og spændende danske navne. Det er jo selve essensen af Spil Dansk Ugen: at styrke dansk musik, så vi også kan præsentere kvalitetsnavne om 10 og 20 år. Det er bestemt ikke givet, og derfor er det så prisværdigt, at Spil Dansk i dén grad gør noget for såvel talenter som etablerede navne. Ud over alle de gode intentioner, er det også bare skønt med en farverig musikalsk festuge i det grå efterår, hvor musikken luner overalt i landet. Vi hos Musikforlæggerne er derfor stolte over at være med i ejerkredsen omkring Spil Dansk – og for at vi kan bidrage til det kæmpe program,” siger Ole Dreyer fra Musikforlæggerne.

ARRANGEMENTER STØTTET AF MUSIKFORLÆGGERNE:

(Med foreløbig info for de enkelte arrangementer).

TORSDAG 2. NOVEMBER:

Schultz And Forever giver Spil Dansk-koncert på Tutten, Mellemfortet. Sangene vil hovedsageligt bestå af materiale fra det kommende album. (KALENDER).

Anders Jacobsen og orkester indbyder til børnejazz-koncert i Rundetårn, København. Den særlige lokalitet, som er knyttet til astronomi, skaber sammenhæng mellem tid og rum i mere end en forstand. (KALENDER).

Bjarne List Nissen med orkester giver Spil Dansk Fælleskoncert på Rådhuspladsen i København. De fremmødte lærere og børn deltager aktivt i koncerten og har forinden modtaget materiale. (KALENDER).

Girls Rock! Roxy Jules og Darling Don’t Dance giver dobbeltkoncert på spillestedet Stengade i København. Samme aften vender DJ Rosa Lux plader fra dansk musikhistorie.

Det Ny Tonefilmsorkester giver koncert i Indre By Medborgerhus, Ahlefeldtsgade, København. De genopliver traditionen med små instrumentale, billedskabende salonstykker, som gennem to menneskealdre diverterede publikum på lakplader og restauranter.

Peter Vesth med venner giver Spil Dansk-koncert i Vesthhuset, Sorø. Her præsenteres bl.a. hans nye musical ”Vinter og sommer med Vera”. Musikalske venner kommer forbi og synger sange fra Peter Vesths omfattende katalog.

Saxofonisten Henriette Jensen vil sammen med skuespiller Christian Steffensen give koncerten ”Saxo og saxofonen” i ruinerne under Christiansborg Slot, København. Der spilles musik af Svend Hvidtfelt Nielsen, Niels Viggo Bentzon, Bent Lorentzen og Hans Abrahamsen, og der læses udvalgte tekster fra Saxos ”Gesta Danorum”.

FREDAG 3. NOVEMBER:

Indie pop-bandet ONBC giver Spil Dansk-koncert på baren The Mudhoney, Nørrebro. Publikum kan høre numre fra gruppens nye album, der udkommer samme dag, i et unplugged sæt.

Et af landets bedste blues-navne, Thorbjørn Risager & The Black Tornado, giver Spil Dansk-koncert i Det Musiske Hus, Frederikshavn.

Tenorsaxofonisten Jan Harbeck med bandet Live Jive Jungle spiller egne værker på Jazzcup, København. Bandet spiller medrivende riff-baserede kompositioner, der kan få jazzfolket ud på dansegulvet. (KALENDER).

LØRDAG 4. NOVEMBER:

The Tremolo Beer Gut disker op med et særlig halloween-inspireret arrangement i Spil Dansk Ugen på spillestedet Stengade, København. Ved koncerten er der indbudt en musiker, der skal traktere det elektroniske musikinstrumentet theremin. Det håndteres ved at musikeren bevæger hænderne uden at røre instrumentet. Klangen er bl.a. brugt meget i gamle gyserfilm.

Thorbjørn Risager & The Black Tornado giver Spil Dansk-koncert i Turbinen, Randers. Bluesbandet er to gange blevet tildelt en DMA for bedste bluesudgivelse.

Jørgen Emborgs kvartet med Mathias Heise giver koncert om eftermiddagen på Jazzcup, København. Her spilles dugfriske Emborg-kompositioner, som netop er udgivet på cd i maj.

Sara Indrio, en dansk-italiensk sanger, sangskriver og perkussionist, giver koncert med band om aftenen på Jazzcup i København. Sangene er fra hendes tredje album ”Blodrød måne”. Hendes første album på dansk. (KALENDER).

Det danske rockband Lucer giver koncert på Halmtorvet 9 i København, hvor gruppen også præsenterer en ny single, ”Party Like A Rock Star”. (KALENDER).

Skuespiller og sanger Christian Steffensen præsenterer ”Dyveke i musik og sang”. Bl.a. med sange fra revykomedien ”Dyveke” af Kai Normann Andersen/PH/Kjeld Abell. Det sker i Store Sal på Vartov, København. Christian Steffensen får opbakning af en anden skuespiller og sanger, Sofie Topp-Duus, operasanger Nina Bols Lundgren og pianist Søren Gleerup.

SØNDAG 5. NOVEMBER:

Saxofonisten Henriette Jensen giver sammen med skuespiller Christian Steffensen en koncert med titlen ”Saxo og saxofonen” i ruinerne under Christiansborg Slot, København.

FAKTA:

  • Spil Dansk Ugen er årets store fest for dansk musik og musikliv. Der er arrangementer 30. oktober – 5. november.
  • Der sker noget overalt i landet: på skoler, sygehuse, spillesteder, virksomheder, biblioteker, kirker, kulturhuse m.m.
  • Kunstnere og arrangører er en blanding af professionelle, amatører, frivillige og lokale ildsjæle.
  • Spil Dansk er blevet Danmarks største musikbegivenhed i al sin bredde og mangfoldighed.
  • En lang række radiostationer, bl.a. alle DR’s radiokanaler, spiller en dag i ugen lutter dansk musik.
  • Spil Dansk-foreningens ejerkreds består af Dansk Musiker Forbund, Dansk Artist Forbund, Musikforlæggerne, Koda og Danske Populær Autorer.
  • Spil Dansk samarbejder i 2017 officielt med 26 kommuner. Mange andre kommuner bakker også op.
  • Læs mere om Spil Dansk, tilmeld arrangementer, syng med i Danmarks Fællessang og tjek kalenderen på spildansk.dk.

Den 2. og 3. oktober holdt Musikforlæggerne Medlemsseminar i flotte omgivelser hos Nimb i Tivoli. 29 deltagere mødte op til det to dage lange seminar, som bød på følgende program:

Mandag den 2. oktober

09.00 – 10.00: Ankomst.

10.00 – 11.30: Rasmus Rex Pedersen, Assistant Professor, PhD, Rytmisk Musik Konservatorium, ser nærmere på streaminglandskabet og dets muligheder.

11.30 – 13.00: David Sidebottom, Principal Analyst, Futuresource Consulting, UK, dykker ned i fremtidsudsigterne for streaming, forbrug af musik, forskellige indtægtskilder for musikforlæggere etc.

13.00 – 14.00: Frokost.

14.00 -15.30: Medlemsmøde: 1. Nyt fra bestyrelsen og medlemmerne. 2. Foreningens fremtid, herunder økonomi. 3. Fremtidig kontingentfastsættelse.

15.30 – 16.00: Eftermiddagskaffe.

16.00 – 17.00: Medlemsmøde fortsat: 4. Synch samarbejdet med Koda/NCB. 5. Foreningens kommunikation. 6. Carl Pris 2018, herunder forslag til Æresprismodtager.

19.00 – 19.30: Velkomstdrink.

19.30: Middag.

Tirsdag den 3. oktober:

08.00 – 10.00: Morgenmad i Nimb Bar

10.00 – 11.30: Jules Parker, Director, Publisher Relations in Europe, Spotify, kommer bl.a. ind på kvaliteten af metadata, ophavsmænds og musikforlags krediteringer etc.

11.30 – 12.30: Andreas Rasmus Nielsen, Key Account Director for Musikforlag, Koda, fortæller om fremtidsudsigterne for online/streaming, problemer med at få forlagsvederlag fra USA, TV2 og synch modellen m.m.

12.30:  Frokost og derefter afrejse.

Tak for et godt medlemsseminar 2017!

Musikforlæggernes årlige prisfest – Carl Prisen – løb af stablen den 24. april for 200 særligt indbudte gæster. Det var Oliver Zahle og Stine Rosengren, der som konferenciers guidede publikum gennem uddelingen af de 14 priser samt fire fantastiske musikalske indslag i duo form. Kira Skov & Steen Jørgensen leverede en stærk og bevægende udgave af Nicolai Munch-Hansen og Peter Laugesens ”Brev til Sonny Boy”. Katinka og Benjamin (Benal) opførte deres hit ”Sprog”. Thomas Buttenschön & Carl Quist-Møller satte fut i løjerne med ”Skål i Kakao” og ”Min Skyld” fra deres børnemusik album ”Bare kald mig Tofte”. Sidste optræden stod Æresprisvinderen Peter Ingemann for med en groovy improvisation på kontrabassen, der kørte videre over i sangen ”25-7”, der blev fyret af sammen med Folkeklubben. Prisfesten blev afsluttet af acapella fællessang til en omskrivning af klassikeren ”Danmark, nu blunder den lyse nat”.

Check Musikforlæggernes Facebook-side:https://www.facebook.com/musikforlaeggerne/ hvor der netop er lagt en highligt video fra festlighederne op. Vi vender stærkt tilbage med en ny omgang Carl Prisen i 2018!

Prismodtagerne for Carl Prisen 2017 blev:

Musikforlæggernes Ærespris 2017: Peter Ingemann – som videregav sine 30.000 kroner til Folkeklubben.

Årets klassiske komponist – stort ensemble:
Bent Sørensen for koncert for klavertrio og orkester “L’isola della città”

Årets klassiske komponist – lille ensemble:
Martin Stauning for værket ”Iles en mer d’Argent”

Årets komponist – score:
Nicklas Schmidt for score til filmen “Flaskepost fra P”

Årets komponist – børnemusik:
Carl Quist-Møller og Thomas Buttenschøn for udgivelsen “Bare kald mig Tofte”

Årets komponist – roots:
Kim Nyberg (Afenginn) for værkerne på albummet ”Opus”

Årets komponist – jazz:
Emil Palme (Boujeloud) for værkerne på albummet “Candy Prince”

Årets komponist – pop:
Thomas Troelsen for værkerne i 2016 til bl.a. David Guetta, Justin Bieber og Jason Derulo

Årets komponist inden for rock:
Anders Trentemøller for værkerne på albummet “Fixion”

Årets mest spillede sang(airplay, download og streaming kombineret):
BLAK med ”Nede Mette” af Henrik Blak og Besmir Ismaili

Årets talent(incl check på 30.000 kroner) uddelt af Anne Marie Skov fra Tuborgfondet:
Den Sorte Skole

Årets tekstforfatter:
Thorbjørn Radisch Bredkjær (Bisse) for teksterne på albummet “Højlandet”

Årets internationale succes (i 2016):
Lukas Graham

Årets sang:
“Seks hjerter” af Thorbjørn Radisch Bredkjær (Bisse)

I sidste uge holdt vores Musikforlags medlem Tigerspring en højt profileret og bredt eksponeret sangskriver camp i Helsingør. Campen var arrangeret sammen med Cutfather og Tigerspring var tovholder på det hele, hvor nogle af verdens bedste sangskrivere blev fløjet til Danmark for at medvirke.
Udover at få skrevet sange til store internationale udgivelser – hvor danske sangskrivere medvirker – var det også en ambition med campen at få markeret Danmark som en stærk sangskrivernation ude i verden.
Af danske sangskrivere medvirkede:
David Mørup, Sylvester Sivertsen, Kasper Larsen, Daniel Davidsen, Peter Wallevik, Daniel Mirza og Mich Hansen / Cutfather.
De internationale talte:
Evan Bogart, Lindy Robbins, Ilsey Juber, Clarence Coffee Jr., Kara DioGuardi, Ingrid Andress, Bianca Atterberry, Corey Sanders, Shae Jacobs og Ben Hudson
Arrangementet foregik over en hel uge i Helsingør og blev blandt andet besøgt af TV-Avisen og TV2-Lorry:

Det er nu muligt for alle Kodas musikforlags-medlemmer at søge Kodas kulturelle midler gennem Musikforlæggerne, som forvalter puljen for musikforlag.

Næste ansøgningsdeadline er den 2. oktober 2017.

Musikforlagene kan søge til projekter med tilknyttede ophavsmænd, der er medlem af Koda, og til musikforlagenes egne projekter. Der kan blandt andet søges til:
•    Produktion, udgivelse og/eller distribution af musikudgivelser
•    Produktion af noder
•    Rejselegater
•    Musikeksport
•    Deltagelse i messer og udstillinger
•    Sangskriver-camps og workshops
•    Koncertvirksomhed
•    Kursusvirksomhed, der skal give større forståelse af musikindustrien
•    PR-virksomhed

Bemærk at der ydes ikke støtte til genoptryk af noder, hardware/udstyr, forplejning eller administrativ assistance.

Retningslinier for ansøgning fra Musikforlæggernes andel af Kodas kulturelle midler kan læses her.

Ansøgningsskema som pdf fil kan hentes her.
Ønsker I ansøgningsskemaet som Wordfil eller har I spørgsmål, så henvend jer til Musikforlæggernes sekretariat på tlf. 70 20 62 18 eller hanne@musikforlaeggerne.dk

Et af vores nye medlemmer hos Musikforlæggerne er Artpeople Music Publising, hvor vi har stillet et par hurtige spørgsmål til Anders Fredslund-Hansen, der er partner og managing director i firmaet.

Hvorfor er I blevet medlem hos Musikforlæggerne? 

“Jeg har været medlem i en del år med Good Songs Publishing og finder arbejdet der bliver lavet i foreningen vigtig.”

Hvad vil du gerne bruge medlemskabet til? 

“Til at deltage i udviklingen og forhåbentlig påvirke politiske beslutninger i foreningen og med foreningen.”

Hvor vigtigt er musikforlags arbejde for jer? 

“Vi er et musik forlag, så det er core business.”

Hvad har været jeres største succes oplevelse i år? 

“Vi er jo nystartet i år, men har gang i mange gode ting. Tidligere i år vandt vi UK Eurovision og netop nu er vi ved at lave musik til den kommende julekalender på TV2. Vores unge band ULTRAMARIN har haft et par store radiohits.”

Hvad tror du er den største udfordring for musikforlags branchen i de kommende år?

“At få nok betaling til ophavsmænd for brug af musik generelt.”

Vi er hos Musikforlæggerne rigtig glade for at have fået fem nye medlemmer i år. Det drejer sig om følgende forlæggere: Artpeople Music Publishing, The Bank, Target Tunes, GL Music Publishing og You: Made Publishing.
I forbindelse med de nye medlemmer præsenterer vi her i løbet af efteråret de forskellige forlæggere med nogle korte introduktions interview. Det første er med Christian Fløe Svenningsen som er partner og publishing director hos GL Music Publishing.
I er for nylig blevet medlem af Musikforlæggerne i Danmark. Hvorfor har I valgt at blive medlem her? 
“Vi ønskede at blive medlem af Musikforlæggerne for at deltage i det fælles arbejde både politisk og netværksmæssigt som Musikforlæggerne udfører. Som et uafhængigt selskab er det også vigtigt for os at mærke hvor vores “partners in crime” står i forhold til de udfordringer vi alle står overfor. Derudover vil vi selvfølgelig også gerne støtte op om en god forening.”
Hvad forventer I at bruge medlemsskabet og Musikforlæggerne til? 
“Jeg glæder mig til at bruge de netværksmuligheder som foreningen giver os, men mest af alt er muligheden for at tale med ligesindede forlag om de udfordringer vi står overfor, vigtigt for os. Foreningen giver os et forum hvor vi har mulighed for at tale tingene igennem med andre forlag, og både blive klogere på hvordan de andre forlag ser verden, hvordan de vælger at håndtere dem – og så kan vi forhåbentlig bringe viden til bordet, og hjælpe hvor vi har mulighed for det.”
Hvor vigtigt er musikforlags arbejde for jeres firma? 
“Forlaget er vores hovedforretning, og dermed noget vi fokusere meget på. De andre ting vi laver (label, artistudvikling) kommer begge ud af forlagsforretningen, og skal i sidste ende støtte den del af vores virksomhed.”
Hvad har været jeres største musikforlags succes eller historie i år? 
“Den er svær. Det må være det arbejde vi gør som lokalt subforlag i Norden for blandt andre PEN Music Group, CCS Rights Management, ROBA, 120 Music m.fl. Vi repræsenterer mere end 300.000 rettigheder i norden, inklusiv Johnny Cash, Elvis, Justin Bieber, Major Lazer, Hansi Hinterseer m.fl. Som subforlag har vi synkroniseret musik til den kommende Lars Von Trier film, The Square (der vandt Cannes palmen i år) og en kommende Avicii dokumentar. Vi har haft sangskrivere på Aarhus Calling (fra Canada), By:larm campen (fra Norge), og har arrangeret mere end en måneds sessions for internationale DJ’s i Stockholm og København (inkl. Laidback Luke, BlasterJaxx, Fred Rister (David Guetta producer) med flere. Nyeste placering på K-Pop Superstars, EXOs “The War” album ligger pt. nummer 1 på Itunes i 33 lande og top 10 i yderligere 19 lande blandt andet nummer 2 i USA!”
 Hvad ser I som den største udfordring for musikforlags branchen i de kommende år?
“Jeg tror at en af de store udfordringer bliver at blive ved med at kunne tilbyde noget unikt for sangskrivere, producere og artister – så vi ikke kun er dygtige administratorer, men også leverer et stykke kreativt arbejde som har værdi.”

For 11. år i træk inviterer Danske Populær Autorer (DPA) og DR unge komponister til at dyste om at vinde prisen for årets jazzkomposition på 15.000 kr. Udover at være en enestående mulighed for at få sit værk opført af DR Big Band, har de tidligere finalister brugt konkurrencen som et springbræt for karrieren…

… Og det ser ud til, at jazzspringbrættet virker. Mange af de tidligere vindere og finalister har efterfølgende skabt sig gode karrierer – både herhjemme og internationalt. For modtageren af førsteprisen i konkurrencen i 2017 var finalekoncerten en stor oplevelse:

”Det var en dejlig overraskelse at høre DR Big Band’s arrangement af ’Nomad’. I deres hænder fik det et helt andet udtryk, en anden feeling – det var fedt at høre, hvad de kunne få frem i det. Det er en stor ære at stå her som vinder i aften og få den anerkendelse fra DPA – det betyder meget at opleve ens eget værk blive værdsat på den måde og få den anerkendelse som ung komponist. Denne konkurrence er et meget værdifuldt skub for de unge komponister”, sagde komponist og trompetist Jakob Sørensen efter at have modtaget førsteprisen ved finalekoncerten i januar i DR Koncerthuset.

Fra værk til finalekoncert i DR Koncerthuset
Uden at vide hvilken komponist der står bag de forskellige værker, lytter og bedømmer en jazzjury de indsendte værker og udpeger tre finaleværker, som herefter arrangeres for DR Big Band og uropføres ved finalekoncerten i DR Koncerthuset. Der følger samtidig en hæder med på 15.000 kr. til vinderen, 10.000 kr. til 2. prisen og 5.000 kr. til 3. prisen.

Sådan deltager du i konkurrencen – deadline for at sende dit værk ind er 1. oktober 2017
For at deltage i konkurrencen ’Årets Unge Jazzkomponist 2018’ skal du indspille din komposition og sende den til DPA. Alle instrumenter og stilarter inden for jazzens åbne verden er velkomne. Send din komposition til DPA senest den 1. oktober 2017. Deltagere i konkurrencen skal være under 30 år, da konkurrencen er et springbræt for unge komponister. Der må kun indsendes et bidrag pr. komponist. Kompositionen må max vare 6 minutter.
For at kunne deltage i konkurrencen skal du have bopæl i Danmark, Færøerne, Grønland eller være dansk statsborger. Værker kan indsendes pr. e-mail til: jazz@dpa.org

Alle deltagere vil få svar i midten af november om deres værk er blevet udtaget til finalen.

Se video fra sidste års finale i DR Koncerthuset: https://www.youtube.com/watch?v=Fm9hRAhGuvc

 

Ulovlig kopiering af studiebøger udgør et stigende problem. Ofte fordi der blandt de studerende ikke er opmærksomhed på konsekvenserne. Derfor skal en ny kampagne, ’Os Der Elsker Viden’, oplyse og guide studerende til at bruge studiebøger på lovlig vis. Musikforlæggerne støtter og bakker op om kampagnen. 

Sommeren lakker mod enden, og det betyder studiestart for tusindvis af studerende. Hen over de kommende uger vrimler blandt andet universiteter, professionshøjskoler, erhvervsakademier og konservatorier med spritnye studerende, der spændte starter på et nyt liv. Et nyt liv, der handler om at dygtiggøre sig og fordybe sig. Og et nyt liv som voksen. De studerende skal derfor pludselig selv stå for fx at købe studiebøger.

Størstedelen af de nye studerende er digitalt indfødte. De er vant til at finde indhold på nettet og dele det med hinanden digitalt. Men når delingen omfatter studiebøger, har det konsekvenser. Fordi studiebøger kun bliver ved med at udkomme, hvis de bliver købt af de studerende. Og studiebøgerne har betydning for uddannelsernes kvalitet.

Guides og information
Det er i dag sværere for studerende at agere lovligt end tidligere, fordi den digitale uddannelse ikke er fulgt med den digitale udvikling. Der er mangel på information om, hvordan man skal opføre sig digitalt, og hvor alvorligt det er, når man ulovligt deler bøger, film, musik osv. Netop den problematik har kampagnen ’Os Der Elsker Film’ taget fat i ved at informere om ulovlig streaming af film. Og det er også den problematik, ’Os Der Elsker Viden’ adresserer.

Det primære formål med kampagnen er at oplyse de studerende om, at det er ulovligt at dele indhold med hinanden, og få dem til at tænke over konsekvenserne. Formålet er også at guide dem til lovlig brug af studiebøger. Succeskriteriet er at få stoppet den ulovlige kopiering af studiebøger på sigt. Det kræver både ændringer af holdninger og adfærd. Men det starter med viden.

 Os Der Elsker Viden
Kampagnen ’Os Der Elsker Viden’ er skudt i luften i dag med en kampagneside, der guider de studerende til lovlig kopiering og køb af studiebøger. Samtidig vil kampagnen møde de studerende online med annoncer, film og dialog, mens uddannelsesinstitutioner, biblioteker og boghandlere får en platform at kommunikere til de studerende fra.

Kampagnen er blevet til i et samarbejde mellem bl.a. forfattere, forlag og boghandlere og løber over de næste tre år.

Læs mere på www.osderelskerviden.dk

 

Næsten alle indbyggerne i Norden streamer nu musik, og det er i høj grad de gratis streamingtjenester, der trækker i forbrugerne. Den klart mest benyttede tjeneste er YouTube, men også på Facebook fylder musikken meget.

Langt de fleste indbyggere i de nordiske lande er i dag digitale musikforbrugere. På tværs af Norge, Sverige, Finland og Danmark benyttede 80 procent i alderen 12-65 år sig af minimum en streamingtjeneste i løbet af det seneste år.

Det fremgår af The Polaris Nordic Digital Music Survey 2017, der offentliggøres i dag, og som er udført i et samarbejde mellem de tre nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), Teosto (FIN) og TONO (N).

Gratis musik dominerer med YouTube i front
For første gang har undersøgelsen set nærmere på forholdet mellem det betalte og gratis forbrug af digital musik i Norden. 87 procent af de digitale musikforbrugere har inden for det seneste år streamet musik på minimum en gratis tjeneste, og dertil benytter halvdelen af forbrugerne sig udelukkende af de gratis alternativer til abonnementstjenesterne.

Den foretrukne streamingtjeneste i Norden er YouTube. 60 procent af indbyggerne i Norden har inden for det seneste år brugt YouTube til at streame musik, og af dem har 71 procent brugt tjenesten minimum på ugentligt basis. Herefter følger Spotify, som 50 procent har brugt til at streame musik, hvoraf de 77 procent benyttede sig af tjenesten minimum en gang om ugen.

Musik fylder meget på Facebook
Musik fylder også meget på de sociale medier og særligt på Facebook. Ifølge undersøgelsen har 35 procent af den nordiske befolkning set musikvideoer eller videoer, der indeholder musik, minimum en gang om ugen. Dertil har 19 procent set eller delt en koncert på et social medie, og af dem har de 71 procent gjort dette på Facebook.

Kodas direktør, Anders Lassen, udtaler:

”De seneste års eksplosion i det digitale musikforbrug er positivt, for det betyder jo, at musikken er blevet tilgængelig og en naturlig del af vores allesammens hverdag. Betyder det så, af alt er godt i musikbranchen? Nej. De nuværende forretningsmodeller har vænnet mange forbrugere til gratis musik, og det skaber udfordringer. Først og fremmest har vi række meget populære gratis digitale tjenester som YouTube og Facebook, der på grund af en forældet EU-lovgivning enten betaler intet eller meget lidt til dem, der har skabt musikken. Derudover er der mange, som vælger de gratis dele af abonnementstjenesterne, og det betyder, at musikskaberne også her får en lav betaling for deres arbejde. Gratis adgang var en god og nødvendigt modtræk til den ulovlige brug af musik, branchen led under for nogle år siden. Men nu må tiden være inde til, at der bliver taget et fælles ansvar for at styrke de forretningsmodeller, der kan medvirke til et stærkt og bæredygtigt musikliv i fremtiden.”

Danske tal fra undersøgelsen
75 procent har brugt en digital tjeneste til at streame musik det seneste år.
88 procent af de digitale musikbrugere har brugt en gratis tjeneste.
57 procent af de digitale musikbrugere har tegnet et abonnement.
43 procent af de digitale musikbrugere brugte udelukkende en gratis tjeneste.
48 procent af danskerne har brugt YouTube, hvilket gør den til den mest brugte streamingtjeneste i Danmark.
35 procent af danskerne har set musikvideoer eller videoer, der indeholder musik, dagligt, næsten dagligt eller ugentligt på Facebook.
68 procent af danskerne erklærer sig enige i, at musikkens skabere skal have betaling, når deres musik benyttes online.
Flere tal fra undersøgelsen: Hent Polaris Nordic Digital Music Survey 2017

Om Polaris Nordic Digital Music Survey
Polaris Nordic Digital Music Survey blev gennemført i Danmark, Norge, Finland og Sverige i april og maj 2017. Undersøgelsen er udført af YouGov, målrettet internetbrugere i alderen 12 til 65 år med i alt 4.047 online respondenter (1000+ per land). Undersøgelsen er bestilt af de tre nordiske rettighedsorganisationer Koda (Danmark), Teosto (Finland) og TONO (Norge), der i 2013 dannede Polaris Nordic Alliance. Undersøgelsen er den tredje af sin slags. Den første blev gennemført i 2014