Nyheder

Hvor var musikken, før den blev vores musik?

 Den kommer ud af radioen, ud af computeren og mobiltelefonen. Den er i bylivet, i forretningerne, på caféen. Vi mærker den og mærkes af den, og undertiden kan den føles som en del af os – som vores musik. Og det er den. Men engang har den været en andens; en andens blod, sved, tårer og store kærlighed.

Af Bent Sørensen, formand Dansk Komponistforening, Susi Hyldgaard, forkvinde DJBFA, Niels Mosumgaard, formand DPA og Ole Dreyer, formand Musikforlæggerne

 Musikken kan dukke op overalt. Vi opsøger den. Vi længes efter den, og vi har brug for den. Vi nynner den, danser til den, forelsker os til den, og frem for alt lytter vi til den. Den er oftest usynlig og uhåndgribelig; den er der bare. Og selv når der er helt stille, når musikken er borte, kan vi høre den inde i os selv, for det er derinde i os, at den har sat sine spor; men hvor kommer musikken fra?

Vi kan høre sangstemmer og instrumenter komme ud af højtalerne – klaveret, trommerne, det store orkester og den ensomme guitar, der akkompagnerer sangen. Til koncerter kommer vi tættere på musikken, og her kan vi føle, at vi både kan høre og se den blive skabt; men i virkeligheden er den oftest blevet skabt langt tidligere, for bag de toner, vi hører, er der en komponist, en sangskriver, en lydkunstner. Måske ser vi også til koncerten skaberen af musikken. Måske synger sangskriveren selv sin sang, måske er det komponisten ved klaveret eller saxofonen; eller er det dirigenten, der er komponisten?

Måske – men det kan også være, at komponisten, sangskriveren er lige så usynlig som musikken er det, når vi lukker øjnene og hører den. Måske sidder komponisten til den musik, vi lytter til et andet sted, og arbejder på en ny sang eller en ny symfoni. Måske har komponisten fået til opgave at skrive et stort værk for et symfoniorkester eller Big Band, eller har en deadline for musikken til en film eller sidder ved sin computer eller guitar og prøver at få hold på den sang, der bliver ved med at køre rundt i hovedet.

Der er altid en skaber af musikken – en komponist, en sangskriver, en lydkunstner, der kan være helt usynlig, og som dårligt kan mærkes, fordi musikken har taget over, og dens skaber kan synes at have udspillet sin rolle. Musikken må bringes videre af forlæggere, producere, sangere, musikere etc..

Der er så mange faser og led i skabelsen af musikken – fra den første node sættes på nodepapiret, eller den første akkord bliver fundet på guitaren, til den når frem til lytteren. Mange af de led er praktiske og kan måles i arbejdstimer, men hvad med den, der egentlig skabte musikken; den, der er årsag til, at den eksisterer? Hvordan var det med det arbejde?

”Hvor lang tid brugte du på at skrive den sang?” ”Hvor lang tid tog det dig at skrive din symfoni?” Spørgsmål, komponisten og sangskriveren ofte møder, og som ikke har noget muligt svar, for hvordan skal arbejdstiden opmåles? Måske blev sangen skrevet på et øjeblik. Måske blev symfonien skrevet i et voldsomt inspiratorisk flow, hvor følelsen af tid forsvandt; men ved siden af den færdige sang, den færdige symfoni ligger bunker af kasserede sange og skitser, akkorder der blev smidt på gulvet, og hvis musikken blev skabt på computer, ligger der kasserede fraklip i hobetal. Alt det skal ingen se og høre.

Det tog ufattelig lang tid at skrive de tolv sange, som ikke blev gode nok, fordi de ikke fandt deres umiskendelige identitet. Ingen kommer nogensinde til at høre de tolv sange, ligesom ingen kommer til at høre de seks minutters orkestermusik, sirligt skrevet på store partitursider, som efter måneders arbejde blev kasseret, fordi de simpelthen ikke bragte symfonien i den rigtige retning. Men de var nødvendige sidespring for at nå frem til symfoniens endelige form.

Det tog ufattelig lang tid at komponere de seks minutters orkestermusik, sirligt skrevet på store partitursider, som efter måneders arbejde blev kasseret, fordi de simpelthen ikke bragte symfonien i den rigtige retning. Ingen kommer nogensinde til at høre de seks minutters orkestermusik, ligesom ingen kommer til at høre de tolv sange, som ikke blev gode nok, fordi de ikke fandt deres umiskendelige identitet; men de var nødvendige ansatser for at nå frem til den sang, der står så stærkt og egenartet, at den med lidt held kan blive et hit.

Det er så besværligt at skrive musik. Skønt, men besværligt. Det optager komponisten, sangskriveren, lydkunstneren hele tiden, og den tid kan ikke måles, for det er der stort set altid – i drømme og i vågen tilstand: arbejdet med at skabe musik. Sangskriveren har gået i ugevis og nynnet sin kommende sang, men den kommer ikke ud af stedet, og så pludselig – i køen ved kassen i REMA 1000 – kommer sangen. Den må fanges. Sangskriveren må løbe ud af butikken, må bort, hjem for at nagle sangen. Eller vi ser komponisten sidde med en kop kaffe på en café. ”Du holder nok fri i dag” – ”Nej … jeg er gået i stå med symfonien, og så er arbejdet endnu hårdere, for jeg kæmper med at holde op med at være gået i stå, og det er det hårdeste arbejde.” Pludselig rejser komponisten sig, idéen til, hvordan symfonien kommer videre, er kommet. Blokeringen er brudt og det hårde, håbløse arbejde afløses af den rus, hvor musikken bliver skabt.

Al besværet, al den tid, der gik med at være gået i stå, alt det kasserede. Alle de valg og fravalg, der blev truffet, til den færdige musik kom ud til virkelighedens verden og nu lyder ubesværet. Intet af det kan høres, når musikken synges og spilles, og det skal ikke kunne høres; man skal aldrig kunne høre, hvor lang tid det tog at skrive sangen eller symfonien, for når den rammer og genskabes i øret på lytteren, skal den være helt fri. Den skal svæve i den tid, den spiller, den skal ikke være tynget af den møjsommelige tid og spildtid, det tog at skabe den.

Når vi lytter til den, skal vi ikke tænke på, hvor meget arbejde der blev lagt i at få de to guitarer til at lyde præcis så fint og fantastisk, som de gør. Vi skal ikke tænke på, hvor meget arbejde der lå i at skabe den smukke melodi, saxofonisten spiller ud i rummet til os, og vi skal ikke, når vi går ind og hører den nye symfoni, tage teaterkikkerten med, så vi kan se og følge de kæmpestore partitursider med et uendeligt antal noder, som dirigenten følger.

Musikken forbliver usynlig, og selvom den om nogen kunstart spiller i tid, er det umuligt at opgøre den i arbejdstid; men arbejdet har været der og er der altid. Der ligger et kæmpe arbejde bag skabelsen af den abstrakte kunstart, der hedder musik.

Det er en kunstart, der er svær at holde om, røre ved og svær at måle. Den fylder ikke i bogreolen eller sætter mærker på væggen som billedet, vi hænger op. Den sætter et andet, usynligt aftryk i ører og sjæle. Det er en kunstart, der på trods af sin abstrakte form er med til at sætte billeder på vores liv og vores minder.

Vi går ind i forretningen, og de spiller ”vores” musik. Vi hører den, smiler, og glemte følelser og minder kommer tilbage til os. Vi går i biografen og ser den nye film, og dagene efter er det musikken, vi husker og nynner – det kan være musikken, vi hænger filmen op på i vores erindring. Vi står til koncerten, hvor det helt nye korværk skal opføres, og pludselig bliver vi mindet om os selv, og vi mærker tårer i øjnene. Det er det musikken kan. Ramme den enkelte med stor, nænsom styrke.

De fire foreninger er med indsatsen #voresmusik gået sammen om at sætte fokus på komponisters og tekstforfatteres skabende arbejdsproces og give forbrugerne en platform, hvor de kan få et kig ind i værkstedet, hvor musikken bliver skabt.

Ny bestyrelse i Koda blev valgt efter en meget lang generalforsamling. Musikforlæggernes formand Ole Dreyer ser frem til et godt samarbejde med de to øvrige Musikforlæggere, Peter Littauer og Søren Winding, samt de seks autormedlemmer.

Ser Kodas nye bestyrelse her: www.koda.dk

På Musikforlæggernes generalforsamling valgte Tine Birger Christensen efter 28 år i bestyrelsen ikke at genopstille. Nyt medlem i bestyrelsen bliver Loui Törnqvist fra Wilhelm Hansens Musikforlag.

Musikforlæggerne vil gerne takke Tine for det store arbejde, som hun har gjort gennem årene for musikforlagene – dels gennem bestyrelsesarbejdet, men også via arbejdet i Kodas bestyrelse.

Samtidig vil vi gerne ønske Loui Törnqvist tillykke med valget og glæder os til samarbejdet.

carlprisen_150x150_logo

Musikforlæggernes årlige prisfest – Carl Prisen – løb af stablen den 24. april for 200 særligt indbudte gæster. Det var Oliver Zahle og Stine Rosengren, der som konferenciers guidede publikum gennem uddelingen af de 14 priser samt fire fantastiske musikalske indslag i duo form. Kira Skov & Steen Jørgensen leverede en stærk og bevægende udgave af Nicolai Munch-Hansen og Peter Laugesens ”Brev til Sonny Boy”. Katinka og Benjamin (Benal) opførte deres hit ”Sprog”. Thomas Buttenschön & Carl Quist-Møller satte fut i løjerne med ”Skål i Kakao” og ”Min Skyld” fra deres børnemusik album ”Bare kald mig Tofte”. Sidste optræden stod Æresprisvinderen Peter Ingemann for med en groovy improvisation på kontrabassen, der kørte videre over i sangen ”25-7”, der blev fyret af sammen med Folkeklubben. Prisfesten blev afsluttet af acapella fællessang til en omskrivning af klassikeren ”Danmark, nu blunder den lyse nat”.

Og prismodtagerne for Carl Prisen 2017 blev:

Musikforlæggernes Ærespris 2017: Peter Ingemann – som videregav sine 30.000 kroner til Folkeklubben.

Årets klassiske komponist – stort ensemble:
Bent Sørensen for koncert for klavertrio og orkester “L’isola della città”

Årets klassiske komponist – lille ensemble:
Martin Stauning for værket ”Iles en mer d’Argent”

Årets komponist – score:
Nicklas Schmidt for score til filmen “Flaskepost fra P”

Årets komponist – børnemusik:
Carl Quist-Møller og Thomas Buttenschøn for udgivelsen “Bare kald mig Tofte”

Årets komponist – roots:
Kim Nyberg (Afenginn) for værkerne på albummet ”Opus”

Årets komponist – jazz:
Emil Palme (Boujeloud) for værkerne på albummet “Candy Prince”

Årets komponist – pop:
Thomas Troelsen for værkerne i 2016 til bl.a. David Guetta, Justin Bieber og Jason Derulo

Årets komponist inden for rock:
Anders Trentemøller for værkerne på albummet “Fixion”

Årets mest spillede sang(airplay, download og streaming kombineret):
BLAK med ”Nede Mette” af Henrik Blak og Besmir Ismaili

Årets talent(incl check på 30.000 kroner) uddelt af Anne Marie Skov fra Tuborgfondet:
Den Sorte Skole

Årets tekstforfatter:
Thorbjørn Radisch Bredkjær (Bisse) for teksterne på albummet “Højlandet”

Årets internationale succes (i 2016):
Lukas Graham

Årets sang:
“Seks hjerter” af Thorbjørn Radisch Bredkjær (Bisse)

Formand for Musikforlæggerne Ole Dreyer udtaler: ”Tak for endnu en storslået prisfest. Tillykke til alle prismodtagerne, tillykke til alle de nominerede og tak til alle de der deltog. Uden komponister, sangskrivere og tekstforfattere havde Musikforlæggerne intet råmateriale at drive forretning med. Det er fantastisk at se, hvordan samarbejdet imellem os alle udbygges år for år, og jeg er sikker på, at netop Carl Pris festen er omdrejningspunkt for dette stærke samarbejde. Et samarbejde der sikrer at musikken udbredes, når den er skabt, og gerne langt udenfor Danmarks grænser. Men vi skal aldrig glemme betydningen i Danmark, hvor musikken kan så meget som intet andet kan, nemlig binde os sammen som nation. Der hviler en stærk kulturarv i musikken. Lad os passe på den og lad os udvikle den til fælles glæde.”

Check Carl Prisens Facebook-side:https://www.facebook.com/musikforlaeggerne/ hvor der er fotos og Ærespris-video til Peter Ingemann. Billeder fra prisfesten kan hentes her:
https://www.dropbox.com/sh/r7nqwkaxzfyyj40/AAC_umImPgqhum_jz3A9xUFka?dl=0
Og presseinfo her: https://www.dropbox.com/sh/4qk867gbyt8lubx/AACM2tNgf7ITTmvdFsGBLUwua?dl=0

Peter Ingemann_ Credit_ Karsten Weirup

Så er der ganske få dage til at Musikforlæggerne i Danmark for femte gang uddeler de eftertragtede Carl Priser til komponister, sangskrivere og tekstforfattere. Det foregår i år i Akvariefoyeren i Tivoli mandag den 24. April. Festlighederne starter kl. 12.00 med rød løber og frokost, mens selve prisuddelingen varer fra kl. 14.30-17.00 med Oliver Zahle og Stine Rosengren som konferenciers.

Carl Prisen favner bredt rent genremæssigt, hvilket afspejles i dagens mangfoldige musikalske program. Carl Prisen kan i år byde på live optrædener med fire fantastiske duoer: Kira Skov & Steen Jørgensen, Katinka & Benjamin (Benal), Thomas Buttenschön & Carl Quist-Møller samt Folkeklubben & Årets Æreprismodtager.

Der vil blive uddelt i alt 14 priser, heriblandt Musikforlæggernes Ærespris og Talentprisen, som begge er sponsoreret med 30.000 kr. af Tuborgfondet. For Talentprisens vedkommende er det Jacob Dinesen, Den Sorte Skole og Kim Nyberg (Afenginn), der er nominerede.

Inden prisoverrækkelserne har vi valgt allerede nu at offentliggøre modtageren af den allermest hæderfulde pris af dem alle. I 2017 vil det være Peter Ingemann, som hædres med Æresprisen for sit livslange virke i musikkens tjeneste, hvor han igennem nu seks årtier har været med til at forme, skabe og definere den danske musikscene ved blandt andet at være medlem i så legendariske bands som Skousen & Ingemann, Young Flowers, Røde Mor, Kim Larsen & Bellami, Jomfru Ane Band, Musikpatruljen, Stig Møller trio m.m. Med prisen følger en check på 30.000 kroner, som han sædvanen tro, skal give videre til et talent, som han selv finder værdigt. Hvem dette er, afslører Peter Ingemann først på mandag den 24. april til prisfesten. Et stort og velfortjent tillykke til Peter Ingemann herfra!

 

voresmusik_ikon

#Vores musik – kom med ind i værkstedet.

Vi kører forbi byggepladser, hvor fundamenter til huse støbes, går forbi bageren, hvor bagdøren stå åben til et bageri i fuld sving, vi kigger ind gennem glasvinduer på kontorbygninger, hvor notater skrives og excel-ark fyldes ved skriveborde. Men hvornår kan man følge skabelsen af et musikværk?

Musikken kommer færdig ud af højtaleren, men inden da ligger en lang arbejdsproces med nodeskitser og timer i studiet.

Derfor er Musikforlæggerne, Dansk Komponistforening, DJBFA og DPA gået sammen om kampagnen ”#voresmusik”, der bliver lanceret mandag den 3. april. Kampagnen skal give komponister og sangskrivere en mulighed for at fortælle om deres arbejdsproces. Og en platform hvor forbrugerne kan få et kig ind i værkstedet, hvor musikken bliver skabt.

Kampagnen har en række ambassadører, blandt andre Karl William, Jonas Rendbo, Kim Vagn Wagner og Anya, der vil tager os med bag kulisserne i arbejdet med deres sange. Kampagnens omdrejningspunkt bliver hashtagget #voresmusik, som alle komponister, sangskrivere og musikforlæggere opfordres til at bruge for at tage del i samtalen og sprede budskabet på de sociale medier.

”Vi tror og håber at kampagnen vil være med til at starte en samtale om det at skabe musik. Et stykke musik falder ikke bare ned fra himlen, men er ofte et resultat af en længere kreativ proces – en proces, der også involverer andre end den kunstner, der fremfører sangen”, fortæller Ole Dreyer, formand for Musikforlæggerne i Danmark.

Luk døren op til dit værksted
Du kan også være ambassadør og være med til at starte samtalen på de sociale medier om processen bag musikken ved at anvende hashtagget #voresmusik. Du kan dele opdateringer om projekter, oplevelser med processer eller historier om, hvordan publikum har taget imod din musik. Derudover opfordrer vi dig til at dele, kommentere og like kampagnens videoer, og desuden lade dig inspirere til at uploade din egen video om dit arbejde med musikken under hashtagget #voresmusik.

Synlighedsindsatsen #voresmusik er finansieret af Kodas Kulturelle Midler

Fra mandag den 3. april kan du følge og bidrage til kampagnen på:
facebook.com/musikforlaeggerne

 

carlprisen_150x150_logo

Den 24. april 2017 uddeler Musikforlæggerne i Danmark Carl Priserne for femte gang. Det foregår i år i Akvariefoyeren i Tivoli med Oliver Zahle og Stine Rosengren som konferenciers.

Carl Prisen hædrer danske komponister, sangskrivere og tekstforfattere inden for alle musikgenrer – lige fra klassisk til pop til børnemusik og filmmusik. Hvor andre musikpriser især hylder de udøvende artister sætter Carl Prisen fokus på selve grundstoffet i musikbranchen: at komponere og forfatte sange og sangtekster.

Det initiativ har vist sig at møde stor opbakning i alle grene af musikbranchen og her, fem år efter uddelingen af de første priser, står Carl Prisen i dag som en vigtig og anerkendt udmærkelse, der bliver modtaget med stolthed og respekt af prisvinderne.

Prisen er kommet for at blive og det har været en kæmpe fornøjelse for Musikforlæggerne i Danmark at se, hvordan de nominerede kunstnere i højere og højere grad har følt sig beærede over at være med i opløbet.

Der vil blive uddelt i alt 14 priser, heriblandt Årets Talentpris & Musikforlæggernes Ærespris, som begge er sponsoreret med 30.000 kroner af Tuborgfondet. Alle Carl Pris-modtagere får hvad Æresprismodtager i 2014, Bent Fabricius-Bjerre, kalder “musikbranchens fornemste trofæ”.

Æresprisen gives til en person, der har betydet noget særligt for dansk musikliv, og som har haft særligt fokus på arbejdet med danske komponister og tekstforfattere, eller som selv er en enestående skabende kunstner. Med æren følger som sagt 30.000 kroner, som prismodtageren overdrager til en talentfuld skabende kunstner eller musikformidler efter eget valg.

De Nominerede til Carl Prisen 2017 er: 

Årets komponist inden for pop

  • Agnes Obel for værkerne på albummet ”Citizen of Glass”
  • Thomas Troelsen for værkerne i 2016 til bl.a. David Guetta, Justin Bieber, Jason Derulo
  • Fine Glindvad Jensen, Simon Kjær Lauridsen, Simon Lars Gustav Andersson (Chinah) for værkerne på EP’en ”Once the Lights Are On”

 Årets komponist inden for rock

  • Nicolai Munch-Hansen for værkerne på albummet “Det Flimrende Lys Over Brabrand Sø”
  • Anders Trentemøller for værkerne på albummet “Fixion”
  • Uffe Lorenzen (Baby Woodrose) for værkerne på albummet ”Freedom”

 Årets komponist inden for jazz

  • Emil Palme (Boujeloud) for værkerne på albummet “Candy Prince”
  • Lars Bech Pilgaard for værkerne på albummet “Som før”
  • Niclas Knudsen for værkerne på albummet “Guitar Inferno”

 Årets komponist inden for roots

  • Mike Andersen for værkerne på albummet “Devil is back”
  • Kim Nyberg (Afenginn) for værkerne på albummet ”Opus”
  • Jacob Dinesen for værkerne på albummet “Brace Against The Storm”

 Årets komponist inden for score

  • Nicklas Schmidt for score til filmen “Flaskepost fra P”
  • Sune Martin for score til filmen “Der kommer en dag”
  • Jonas Colstrup & Johann Johannsson for score til filmen “I Blodet”

 Årets komponist inden for børnemusik

  • Sigurd Barrett for udgivelsen “Sigurds Danmarkshistorie”
  • Carl Quist-Møller og Thomas Buttenschøn for udgivelsen “Bare kald mig Tofte”
  • Christian Dahlberg for musikken til Eventyrteatrets forestillinger “Nilens Stjerne” & “Et Juleeventyr”’

 Årets tekstforfatter

  • Thorbjørn Radisch Bredkjær (Bisse) for teksterne på albummet “Højlandet”
  • Cæcilie Trier/CTM for teksterne på albummet ”Suite for a young girl”
  • Katinka Bjerregaard for teksterne på EP’en “Lufthuller”

 Årets talentpris

  • Jacob Dinesen
  • Den Sorte Skole
  • Kim Nyberg (Afenginn)

 Årets sang

  • “Angel Zoo” (Jonathan Elkær Nielsen, Mads Bo Iversen, Gisli Gislason, Dani Alexander Sanjot Pedersen)
  • “Seks hjerter” (Thorbjørn Radisch Bredkjær)
  • ”Niafunke” (Niclas Knudsen)

 Årets internationale succes

  • Volbeat
  • Lukas Graham
  • Trentemøller

Årets klassiske komponist – stort ensemble

  • Anna Katrin Øssursdóttir Egilstrøð & Allan Gravgaard Madsen for symfonisk sangcyklus ”Beinta”
  • Karsten Fundal, Simon Dokkedal, Martin Højland for Symfoni nr. 2
  • Bent Sørensen for koncert for klavertrio og orkester “L’isola della città”

Årets klassiske komponist – lille ensemble

  • Peter Bruun for korværket “Wind Walks”
  • Martin Stauning for værket ”Iles en mer d’Argent”
  • Mette Nielsen for værket ”Odense Havn”

Ud over disse kategorier uddeles der Carl Pris til Årets mest spillede sang samt Musikforlæggernes Ærespris.

Carl Prisen er muliggjort gennem støtte fra Musikforlæggerne via Kodas Kulturelle Midler og Tuborgfondet.

Vi glæder os til prisoverrækkelserne den 24. april!

carlprisen_150x150_logo

Det er med stor glæde, at vi nu kan offentliggøre tidspunkt, sted og konferenciers for Carl Prisen 2017:

Årets prisfest afholdes mandag den 24. april

Musikforlæggerne i Danmark afholder for femte gang Carl Prisen. Årets prisfest løber af stablen mandag den 24. april fra kl. 12-17 i Akvariefoyeren i Tivoli, og konferenciers er Oliver Zahle og Stine Rosengren.

Carl Prisen hædrer danske komponister, sangskrivere og tekstforfattere inden for alle genrer – lige fra klassisk til pop og børnemusik. Ud over genrepriser uddeles også talentprisen og æresprisen, som begge ledsages af en check på 30.000 kroner fra Tuborgfondet. Æresprismodtageren skal dog give sin check videre til et talent, som hun (m/k) mener fortjener et skulderklap. I 2016 var det komponisten Per Nørgård som gav sin check videre til Jakob Kullberg. Tidligere års æresprismodtagere har været Bent Fabricius-Bjerre, producer Poul Bruun og radiomanden Jan Sneum.

På kun 4 år har Carl Prisen formået at markere sig som en vigtig pris for sangskrivere og komponister og i den danske musikbranche generelt. Hvor andre priser hædrer de udøvende kunstnere, sætter Musikforlæggerne fokus på selve grundstoffet i musikbranchen: at komponere og forfatte sange og sangtekster.

Det har vist sig at møde stor opbakning i alle grene af branchen. Og selv for de komponister, der også er udøvende, er det forbundet med en særlig stolthed at blive hædret for sine evner som skaber af musik og tekst. Her er et par udtalelser fra Carl Pris-modtagere fra 2016:

Jacob Bro, Carl Pris modtager i kategorien årets jazz komponist:
”Carl Prisen…Wu-hu!!! Så glad og ydmyg over to gange at have modtaget denne pris for mine udgivelser. Carl Prisen sætter fokus på dansk musiks mange facetter og gør det på en dedikeret, seriøs og begejstret måde.”

Jonas Struck, Carl Pris modtager inden for score kategorien 2016:
”Carl Prisen er vigtig fordi den gives af musikforlæggerne og så er det en jury, der har ørene skruet rigtig godt på. Den anerkendelse betyder sindssyg meget for mig og jeg er mega stolt over at have vundet.”

Marie Key, Carl Pris modtager i kategorien årets tekstforfatter 2016:
”Tak for mad. Tak for en dejlig dag. Tak for prisen. Jeg er virkelig glad for den!”

Karsten Fundal, Carl Pris modtager i kategorien årets klassiske komponist 2016:
”Det er helt vildt vigtigt at gøre opmærksom på kvalitetsmusik i alle genrer, fordi alle genrer har deres skønhed. Det er det man fejrer ved Carl Prisen og det er fantastisk at vinde.”

Stine Michel, Carl Pris modtager i kategorien årets komponist inden for børnemusik 2016:
”Selvfølgelig drømmer man jo altid, og så må man sige, at drømmen gik i opfyldelse her i aften. Tusind tusind tak!”

En tidligere æresprismodtager slog desuden hovedet på sømmet efter han modtog prisen i 2014:
”Carl Prisen fortjener virkelig at få samme status som Bodil er for filmbranchen og som Reumert er for teaterbranchen, det burde fremover blive musikbranchen bedste trofæ.”

Bent Fabricius-Bjerre, Carl Æresprismodtager 2015

Lige nu er juryerne i fuld gang med arbejdet, og de nominerede forventes offentliggjort i midten af marts. Igen i år vil der blive uddelt priser i følgende kategorier:

ÅRETS KLASSISKE KOMPONIST – Stort ensemble

ÅRETS KLASSISKE KOMPONIST – Lille ensemble

ÅRETS KOMPONIST – Score

ÅRETS KOMPONIST – Roots

ÅRETS KOMPONIST – Jazz

ÅRETS TALENT (Sponsoreret af Tuborgfondet)

ÅRETS TEKSTFORFATTER

ÅRETS KOMPONIST – Børnemusik

ÅRETS KOMPONIST – Pop

ÅRETS KOMPONIST – Rock

ÅRETS INTERNATIONALE SUCCES

ÅRETS MEST SPILLEDE SANG

ÅRETS SANG

ÆRESPRISEN (Sponsoreret af Tuborgfondet)

 

Carl Prisen er muliggjort gennem støtte fra

Musikforlæggerne via Kodas Kulturelle Midler og Tuborgfondet

 

Mikkel

Mikkel Falk Møller er tilknyttet Musikforlæggerne som kommunikationsmedarbejder på konsulentbasis i 2017. Mikkel skal stå for PR i forbindelse med Carl Pris 2017 samt foreningens digitale kommunikation.

Mikkel er uddannet journalist og har en bred vifte af arbejdserfaring på sit CV. Lige fra radiovært og producer hos DR, freelance journalist og konsulent for Gaffa, Downtown Magazine, Roskilde Festival og Kunstrådet, idemand og arrangør af de to events “Bob Till You Drop” i anledning af Bob Dylans 70 års fødselsdag og “Lou Reed’s 70th Birthday Bash”, foredragsholder, international PR manager for Wonderful Copenhagen, PR redaktør for Vanguard Music Festival, kommunikationsansvarlig for Danmarks Rockmuseum og mm.

Vi er glade for at byde Mikkel velkommen og glæder os til samarbejdet fremover.

Mikkel Falk Møller kan nås på mail: mikkel@musikforlaeggerne.dk

Koda holder et ”how to” arrangement om subventionerede koncerter d. 19. januar 2017.
Skriver du partiturmusik eller musik der tilhører en smal genre? Så kan det være det er relevant for dig at søge om at få dine koncerter subventioneret.

Hvad er subventionerede koncerter?
Subventionerede koncerter er koncerter, der får tilført ekstra store udbetalingsbeløb med det formål at understøtte værker og koncerter, der – uanset genre – på afgørende måde er med til at styrke diversitet og udvikling i musiklivet og som umiddelbart ikke har noget større indtjeningspotentiale i sig selv.
Pr. 1. juli 2016 trådte en ny ordning for subventionering af koncerter i kraft. Baggrunden for den nye ordning var blandt andet at tiltrække nye områder af den eksperimenterende musikscene, herunder ikke mindst de rytmiske miljøer, der hidtil har været underrepræsenteret. Ordningen er således i højere grad blevet gjort ansøgningsbaseret og Koda har nedsat et ekspertudvalg til at behandle ansøgningerne.

Læs mere på dette link: http://www.koda.dk/om-koda/nyheder/subventionerede-koncerter-ny-ordning-fra-1-juli

Bliv klogere på praktikken
Kom og hør mere om, hvordan du ansøger om at få dine koncerter subventioneret, når Koda åbner dørene for et medlemsmøde. Her kan du få alle de praktiske informationer om ordningen, ansøgningsproceduren, deadlines og så videre.
Vi vil gerne understrege at ordningens grundpræmis er genremæssig bredde, nytænkning og aktualitet i forhold til musiklivet her og nu. Både nye  og gamle brugere af ordningen er yderst velkomne.

Tid & sted
19. januar, klokken 17 – 18.30, Lautrupsgade 9, 2100 København Ø
Dørene åbnes klokken 16.30

Program
•    Velkomst og introduktion til ordningen ved Kodas musikfaglige rådgiver Jens Bruno Hansen
•    Introduktion til ansøgningsprocedure
•    Spørgsmål til panelet: Jens Bruno Hansen, afdelings chef Jens Juel, og udvalgsmedlemmerne Finn Olafsson og Jakob Høgsbro

Tilmeldingsfrist d. d. 16. januar 2017 via Kodas hjemmeside: www.koda.dk